تمرین چرخ زندگی

آیا چرخ زندگی من به راحتی می چرخه یا داره لنگ میزنه؟

یکی از تمرین های مهم که هر از گاهی باید صادقانه و روراست اونو انجام بدیم، تمرین چرخ زندگی است.

الگوی چرخ زندگی :
.
الگوی چرخ زندگی به دایره ای که به ۸ قسمت مساوی تقسیم شده است اتلاق می شود که که هر یک از این قسمت ها به بررسی یک بعد از زندگی می پردازد. مطابق شکل کار و درآمد مالی، سلامتی، تفریح و سرگرمی، عشق، خانواده، یادگیری و رشد، معنویّت، دوستان و ارتباطات قسمت های مختلف این دایره را تشکیل می دهند.

گاهی می‌خواهیم در زندگی خود متعادل شویم، ولی نمی‌دانیم از کجا و چطور شروع کنیم.
.
برایم چندین بار پیش‌آمده که کسی برای تغییر درخواست جلسهٔ راهبری کند ولی مطمئن نباشد از کجا شروع کند. معمولاً این‌گونه افراد می‌دانند که چیزی در زندگی‌شان درست کار نمی‌کند، رضایت کافی ندارند و آن‌چنان‌که بایدوشاید از توانایی‌های خود استفاده نمی‌کنند. این‌ها را می‌دانند ولی دقیق نمی‌دانند که برای تنظیمش چه کنند.
.
به‌عنوان‌مثال، از کار خود راضی هستند ولی وقت کافی برای روابط اجتماعی ندارند. یا برعکس روابط قوی دارند ولی شغل موردعلاقهٔ خود را پیدا نکرده‌اند.
.
زندگی هرکسی از قسمت‌های مختلفی تشکیل‌شده است و رضایتش به تعادل آن‌ها بستگی دارد. چرخ تعادل هم چیزی بیش از این نیست. برای زمان‌هایی است که لازم است چیزی را به خودمان یادآوری کنیم.
.
در این تمرین، چرخ نمایانگر بخش‌های مختلف زندگی است. هرچه اجزای آن در تعادل باشند، چرخ روان‌تر و درنتیجه زندگی متعادل‌تر حرکت می‌کند.
.
اگر بخشی بالا و دیگری پایین باشد، حرکت چرخ مختل می‌شود؛ مانند زمانی که در جادهٔ خاکی با ماشین درحرکتیم. بالا و پایین می‌رویم و هرازگاهی بنا به شرایط جاده و پستی-بلندی‌هایش به‌ناچار از مسیر خارج می‌شویم.

این پستی‌وبلندی‌ها، همان‌هایی هستند که می‌خواهیم بدانیم. در کدام قسمت رضایت داریم و کدام‌یک نیاز به توجه بیشتری دارد.

تمرین چرخ تعادل

همان‌طور که چرخ هر ماشینی با دیگری متفاوت است، چرخ تعادل هرکسی نیز می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. به‌عنوان‌مثال چرخ من از کار بامعنی، تفریح و سرگرمی، رابطه‌های عاطفی، دوستی و چند بخش دیگر تشکیل می‌شود. ولی ممکن است برای تو گزینه‌های دیگری نیز مانند یادگیری، روابط جدید یا حتی کسب آگاهی اضافه بر این باشد.
.
پیدا کردن بخش‌های مختلف چرخ، مطابق سلیقه و نیاز شخص است ولی کند و کاو کردن جزئیاتش با مشاور و راهنما است. راهنما کمک می‌کند که اولویت‌های شخص در این قسمت مشخص شود و برای رسیدن به خواسته‌های او، همواره تلاش می‌کند.

این تمرین در سبک‌های مختلف راهبری (Coaching) و همچنین دیگر حرفه‌ها مانند مدیریت استفاده می‌شود. شکل کلی آن مانند نمونهٔ زیر است. برای مدتی من از مدل آمادهٔ مؤسسهٔ CTI استفاده می‌کردم که در آنجا، آن را «چرخ زندگی» می‌نامند؛ اما در Erickson این تمرین را «چرخ تعادل» نام‌گذاری کرده‌اند.

شما به هر قسمت از زندگی تان پس از بررسی نمره ۰ نا ۱۰ را می دهید و سپس خانه های مربوط به آن را متناسب با نمره نقطه گذاری می نمایید، پس از اتصال نقطه ها به هم چرخ زندگی خود را به دست خواهید آورد. مثلاً تصویر زیر چرخ زندگی فردی است که از لحاط مالی و رشد و یادگیری موقعیت مناسبی دارد ولی از نظر خانواده، عشق، تفریح و دیگر موارد شرایط مناسبی ندارد پس خوب نچرخیدن چرخ زندگیش و نداشتن آرامش آن محتمل به نظر می رسد.

برای بررسی هر یک از موارد می توانید از سولات زیر کمک بگیرید :
.
کار و درآمد مالی
.
درآمد سالیانه شما چقدر است؟ کجا زندگی می کنید؟ چقدر پول نقد دارید؟ دارایی شما چقدر است؟ اگر بخواهید به سطح مالی زندگی خود نمره دهید از ۱۰ چه نمره ای می دهید؟ آیا از شغل خود راضی هستید؟ درآمد تان خوب است؟ چقدر جای رشد و ترقّی در شغل شما وجود دارد؟ همکاران و مشتریان شما چه کسانی هستند؟
.
سلامتی
.
آیا به بیماری مبتلا هستید؟ ورزش می کنید؟ احساس می کنید چقدر زنده می مانید؟ بدنتان را هر چند وقت چک می کنید؟ روزانه غذای خوب و میزان آب مناسب مصرف می کنید؟
.
خانواده
.
آیا می توانید به خانواده خود تکیه کنید؟ چند ساعت از روز را با خانواده می گذرانید؟ آیا با آنها خود به تفریح می روید؟ برای در کنار آنها بودن مشتاقید؟ آیا به خانواده خود افتخار می کنید؟
.
عشق و ازدواج
.
از ازدواج خود راضی هستید؟ در زندگی مشترک چقدر احساس یکنواختی می کنید؟ آیا ازدواج را به عنوان نقطه درخشان و آرامش بخش در زندگی می دانید؟ آیا کسی را دارید تا به او عشق بورزید؟ آیا کسی عاشق شماست؟
.
یادگیری و رشد
.
آیا همیشه در حال یادگیری هستید؟ به طور متوسط در ماه چه تعداد کتاب می خوانید؟ آیا به جای خواندن کتاب زیاد تلویزیون می بینید؟ (تحقیق ها نشان می دهد که مردم به صورت متوسط روزی ۶ ساعت تلویزیون می بینند یعنی چیزی حدود یک چهارم عمرشان) آیا در زمینه علم کاری خود به روز هستید؟ آیا در حال یادگیری زبان جدید هستید؟ آیا محصولات سایت ذهنم دات کام رو که بهترین سرمایه گذاری هر کسی می تونه باشه، تهیه و مطالعه کردی؟
.
معنویت
.
چه قدر حضور خدا را در زندگی خود حس می کنید؟ چقدر به دیگران کمک می کنید ؟ آیا انسان دوستید؟ آیا همدرد دیگرانید؟
.
دوستان
.
چه تعداد دوست صمیمی دارید؟ آیا در مواقع غم دوستانی دارید؟ دوستان شما چه کسانی هستند؟ آیا در داشتن دوست تنهایید؟ چقدر از با دوستانتان بودن لذت می برید؟
.
تفریح و سرگرمی
.
چه میزان از وقتتان را به عنوان وقت آزاد و سرگرمی اختصاص می دهید؟ تعطیلات را چگونه می گذرانید؟ به کجاها سفر کرده اید؟ برای اینکه سرگرم و شاد باشید چه کارهایی می کنید؟
.
نکاتی در ارتباط با چرخ زندگی که گفتن آن لازم می باشد:
.
۱٫ متناسب بودن قسمت های مختلف چرخ زندگی به اندازه کامل بودن هر قسمت اهمیت دارد، به بیان بهتر تناسب رشد بین قسمت های مختلف زندگی هر فرد باعث زندگی نرمال تر آن می شود.
.
۲٫ در بررسی هر قسمت می توان به موارد میزان امنیت، رضایتمندی، میزان انرژی دریافتی، موفقّیت و شکست ها و از این قبیل توجه داشت.
.
۳٫ می توان برنامه ریزی زندگی را (کوتاه مدت یا بلند مدت) بر اساس چرخ زندگی انجام داد.
.
۴٫ گاهی می توان برای مدتی معّین روی قسمتی خاص از زندگی متمرکز شد. مثلا اگر قرار است برای آزمون خاصی آماده شوید بهتر است برای قسمت یادگیری و رشد وقت بیشتری را بگذارید.
.
۵٫ میزان سوالاتی که برای یک قسمت از زندگی به کار می رود کاملاً به موقعیت اجتماعی، فرهنگی، خانوادگی و… بستگی دارد مثلا ممکن است برای افراد با درآمد مالی مختلف، نمره ۸ معناهای کاملاً متفاوتی داشته باشد یعنی فردی با درآمد ۶۰۰ هزار تومان این نمره را برای خود قائل شود ولی فرد دیگری با درآمد ۶ میلیون تومان به خود نمره ای کمتر از این را بدهد.

.

شاد، موفق و ثروتمند باشید

علی جاودانی

1 پاسخ

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

  1. اعظم گفتند که :

    واقعا به خاطر موضوع خوبی که گذاشتین ممنونم مدتی بود که از زندگیم ناراضی بودم ولی نمیدونستم چیکار کنم اما با خوندن این مطلب فهمیدم کجاها مشکل دارم و باید چیکار کنم

    پاسخ