استرس و بی خوابی

رهایی از بی خوابی ناشی از استرس

راهکار فوری برای درمان بی خوابی استرسی

یکی از مشکلاتی که همه ما تجربه کردیم، بی خوابی های شبانه ناشی از استرس و فکر و خیال هست. چند روز پیش ایمیلی از یکی از خریداران دوره ی آموزشی راز موفقیت نامحدود دریافت کردم که لازم دیدم این موضوع رو کامل توضیح بدم.

متن ایمیل کاربر دوست داشتنی سایت ذهنم دات کام :

با سلام خدمت جناب جاودانی

نمی دونم از کجا شروع کنم و مشکلم رو با شما در میان بگذارم … اول اینو بگم که من در محیط های شلوغ استرس دارم و وقتی این استرس کمی بیشتر میشه بدنم شروع می کنه به عرق کردن مخصوصاً تو دانشگاه و توی کلاس.

مشکل اصلی من هم بی خوابی در شب های امتحان هست که واقعاً برام تبدیل به کابوس شدن.

جناب جاودانی من الان دانشجوی کارشناسی ارشد هستم. در دوران کاردانی خیلی راحت می خوابیدم و هیچ مشکلی در شب های امتحان نداشتم ولی نمی دونم چی شده که در دوران کارشناسی ارشد امتحان ها و درس هایی که خیلی عالی اونا رو می خوندم رو خراب کردم و به نظرم مشکل من همون بی خوابی های استرسی در شب های امتحان می باشد.

دلیل استرس و فکر و خیالاتم هم توجه به نظر دیگر دانشجویان و استادم هست که فکر می کنم بعد از خراب کردن امتحان زیر سوال خواهم رفت.

چند وقتی هست که با این مشکل و کابوس های شبانه درگیر هستم و با سرچ تو اینترنت فهمیدم که ملاتونین گیاهی مفید هست و می خوام که این امتحاناتم رو بگذرونم و بعد برم پیش یک روانپزشک که اساسی درمان بشم.

بعضی مواقع از استرس های خاص مانند فکر کردن به آینده شغلیم و وضعیت کنونی ضعیفم که هر چی تلاش می کنم بهتر بشه، نمیشه بی خوابی میگیرم.

ولی مشکل اساسی من شب امتحانه و اینکه باز نخواهم توانست بخوابم … روز امتحان هم مثل اینکه هیچ چیز نخونده باشی و منگ سر جلسه امتحان حاضر بشی. می خوام هرطور شده از این مشکل رها بشم.

لطفاً نظرتون رو بفرمایید.

نظر من به این کاربر سایت :

اول اجازه می خوام که کمی کلی تر توضیح بدم و سپس به مورد خاص شما اشاره کنم. ببینید دوستان خوبم برای بیرون کردن این استرس های قبل از خواب شبانه نباید باهاشون مقابله کنید … هر چه بیشتر برای بیرون کردن این افکار از ذهنتون تلاش کنید، بیشتر و بیشتر در چرخه افکار خود غرق میشید.

اینکار شما رو بیشتر و بیشتر خسته می کنه و دانستن این نکته که دقیقه به دقیقه دارین به صبح نزدیک میشین و صبح هم سر ساعت معین باید از خواب بیدار بشین به شما استرس بیشتری میده و این اصلاً خوب نیست.

همچنین بزرگترین اشتباهی که برای مقابله با استرس خودتون می تونین انجام بدین، استفاده از نیرو بخش ها برای تقویت پیام آوران شادی مغزتون هست. با اینکار، خودتون رو سوار الاکلنگی میکنید که دائم بالا و پایین میره  هیچگاه به تعادل نمی رسه! کاری که باید بکنید شناسایی سیستم کاری ذهن و پایین آوردن سطح استرستون هست. ولی چجوری ؟

اینجا می خوام مورد دوست عزیزمون رو پاسخ بدم :

بذار یه سوال خیلی مهم ازت بپرسم : اگه امتحانات دانشگاه برات زیاد مهم نبود، بازم بی خوابی و استرس میزد به سرت ؟

و مطمئنم که پاسخ این سوال منفی هست. امتحانات دانشگاه و نتایج اون و واکنش همکلاسی ها و استاد اونقدر برات مهم شده که خواب و زندگی رو از شما گرفته و این چرخه معیوب باعث افت درسی و زندگی شما میشه.

اگه دوره “پکیج راز موفقیت نامحدود با تغییرات درونی” رو که فکر کنم هفته پیش خریداری کردی رو کامل مطالعه کرده باشی، می دونی که برای یادگیری برتر شما نیاز به خواب عمیق و کافی تو شب داری.

زمانی که در عمق خواب REM هستی، ذهن شما شروع به مرور نکات یاد گرفته در روز قبل می کنه و اونا رو طبقه بندی می کنه. اونقدر این کار رو انجام میده که مطالب به بهترین شکل ممکن در ذهن شما سازماندهی بشن و روز بعد زمانی که سر جلسه امتحان هستی، بتونی اونا رو خوب به یاد بیاری.

حالا ازت می خوام به این سوال جواب بدی : “با حساس شدن روی نتیجه امتحان و واکنش همکلاسی ها و استاد و بی خواب کردن خودت، چقدر قدرت حافظه ات بیشتر میشه و نتیجه بهتری می تونی به دست بیاری؟”

خوب به این سوال فکر کن و بلند بهش جواب بده.

بیا فرض کنیم که روزهای قبل از امتحان اونقدرها هم خوب مطالعه نکرده باشی و برای امتحان حاضر نباشی، اما شب قبل رو کاملاً خوب خوابیده باشی. خیلی عمیق.

حالا روز بعد سرحال و شاداب از خواب پا میشی و میری سر جلسه امتحان. وقتی سوالات رو نگاه می کنی، میبینی که جواب بعضی از اونا رو خیلی خوب نمی دونی، چون زیاد مطالعه نکردی ولی همزمان متوجه میشی که جواب سوالات دیگه رو خیلی واضح و شفاف میدونی.

پس اول از همه پاسخ سوالاتی که میدونی رو خواهی داد.

وقتی که این کار رو انجام دادی، تا همین جای کار اعتماد به نفس بیشتری در خودت حس خواهی کرد. این اعتماد به نفس به ذهنت سیگنال میفرسته که اوضاع اینقدرها هم بد نیست و جواب بیشتر سوالات رو دادی.

حالا با خیال راحت سراغ سوالات سخت تر خواهی رفت و چیز جالبی که احتمالاً روی خواهد داد اینه که ذهنت شروع به تکمیل اطلاعات ناقص قبلی خواهد کرد و قادر خواهی بود حداقل به بخشی از اونا جواب بدی.

حالا دوباره سوال قبلی رو تکرار می کنم : با حساس شدن روی نتیجه امتحان و واکنش همکلاسی ها و استاد و بی خواب کردن خودت، چقدر قدرت حافظه ات بیشتر میشه و نتیجه بهتری می تونی به دست بیاری؟

دوست خوبم، ریشه ی بی خوابی شما و خیلی از افراد امثال شما اینه که بیش از حد به چیزهای بیرونی توجه می کنید و اهمیت می دهید.

امیدوارم حرف منو اشتباه متوجه نشی : درس خواندن و قبولی در امتحانات مهم هست اما خواب شبانه هر شخص از هر چیزی مهمتر هست.

همه ما قادریم که خوب یاد بگیریم و از عهده امتحان بربیاییم. اما زمانی که از نظر جسمانی خودمون رو سرحال نگه نداریم، بقیه زحماتمون هدر خواهد رفت.

من معتقدم که یک ساعت خواب عمیق به مراتب بیشتر از یک ساعت مطالعه اضافی برای موفقیت در امتحان تاثیر خواهد داشت.

در آخر توصیه می کنم برای آشنایی با تکنیک های موفقیت نامحدود و تکنیک های رهایی از استرس و بی خوابی، دوره ی ویژه من رو از اینجا تهیه کنی و مخصوصاً فصل ۵ این پکیج رو چند بار مطالعه کنی و در زندگی واقعی خودت به کار ببندی.

4 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

  1. سلطان گفتند که :

    مطالبتون خیلی کاربردی و مفید و عالی هستن دست مریزاد دارین

    پاسخ
  2. مریم گفتند که :

    این بی خوابی لعنتی مشکل من هم هست … چیکار کنم که از شرش خلاص بشم

    پاسخ
  3. اعظم ثمینی گفتند که :

    سلام خدای مهربان و زیبا در کتاب زیبایش می گوید: اینما تولوا فثم وجه الله هر کجا را بنگرید وجه خدا را می بینید.

    مطالب شما خیلی عالی و لحن شما آرام بخش هست … خدا حفظتان کند

    پاسخ