خدا و کسب و کار

امروز داستان بسیار زیبایی از تدریس یک استاد بازارهای مالی به دانشجوهاش براتون حاضر کردم. این داستان رو میتونی به همه جنبه های زندگیت تعمیم بدی و نگرش این استاد رو در ذهن خودت جاری سازی.

بقیه داستان از زبان استاد :

سلام عزیزانم هفته ای که گذشت تعداد زیادی ایمیل دریافت کردم، ایمیل هایی عجیب که از من پرسیده بودند استاد لطفا خدا را برای ما اثبات کنید ما کاملا ایمان خود را از دست داده ایم …….

حقیقتا من استاد اخلاق یا یک استاد دینی نیستم ولی از آنجایی که می دانم این داستان از کجا آب می خورد لذا بر خودم واجب دیدم به این موضوع بپردازم.

هفته ای که گذشت به خاطر تصمیمات خاص بانک مرکزی سوییس نوسانات شدیدی در فرانک ایجاد شد نوساناتی فرای تصور همه. خیلی از معامله گران کل سرمایه خود را را از دست دادند و حتی تعدادی از بروکرها ورشکست و یا ضررهای سنگینی را متحمل شدند و این ریزش فرانک و ضرر معامله گران احتمالا خیلی ها را نسبت به خدا در شک فرو برده و ایمانشان را از دست داده اند.

خوب من یک رای گیری می کنم چون این ساعت درس شماست و در صورتیکه شما رضایت داشته باشید به این موضوع می پردازم. خوب چند نفر موافق هستند? اوه اوه تقریبا همه، پس اوضاع خیلی خرابه.

خوب اثبات خدا کار ساده ای هست ولی مسوولیتی که بعد از ایمان به خدا پیدا می کنید سخت و دشوار است.

تصور کنید درون جعبه ای تمام حروف زبان انگلیسی را نوشته ایید. حال آن را تکان دهید آیا به نظر شما قطعه ای از اشعار شکسپیر می تواند در ان شکل بگیرد. قطعا که نه.

میلیون ها بار این کار را تکرار کنید ایا به نظر شما هستی و افرینش و کائنات با تمام زیبایی هایش می تواند حاصل یک تصادف باشد؟

خیر قطعا هوشی عظیم و افریدگاری خردمند پشت این موضوع وجود دارد و این افرینش را ایجاد کرده.

هرنفسی که فرو می کشید، عشقی که حس می کنید، لبخند یک کودک، نگاه یک مادر، شبنمی که از گلی زیبا فرو می چکد و بویش که شما را سرمست میکند، نوازش پدر، صورت زیبای یک دختر بچه و هزاران مثال دیگر همگی از وجود افریدگاری سخن می گویند که این زیبایی ها را آفریده و نشانه های خود را در هستی پراکنده ساخته.

شما قادر به دیدن اون نیستید چون فرای ادراک شماست و در فرکانس دیداری شما نمی گنجد ولی نتیجه و نشانه هایش همچون خوشید آشکار است.

کسانی که میگویند خدا نیست عملا خودشان با زبان خودشان وجودشان را اثبات می کنند و می گویند من هستم لذا وقتی تو هستی آفریدگاری نیز در کار است.

شما از ذرات ریزی تشکیل شده اید و ذرات ریز از ذرات ریز تر تا در نهایت به حرکت الکترون ها میرسیم یعنی کل هستی در نهایت به حرکت ختم میشود. و اگر ثانیه ای این حرکت متوقف شود کائنات در سکوت و تاریکی مطلق فرو می روند. این حرکت به عشق و اراده همیشگی خداست.

مطلب بعدی اینکه از همین ریز ذرات نیز می توان مجدد به اثبات خدا رسید.
به نظر شما چگونه یک ریز ذره اینقدر شعور دارد که مثلا سلولهای یک جنین می داند باید تبدیل به مغز بشود یا تبدیل به قلب و سایر اعضای بدن و در نهایت به انسانی کامل و زیبا. پس پیداست شعوری در مقیاس ریز ذرات در کار است که نقشه راه و تکامل را در سلول نهاده.

پس دیگر با تفکرات بچه گانه و بالا و پایین شدن چند کندل این شعور لایزال را به چالش نکشید و ایمان خود را به بهایی اندک نفروشید

اما موصوع اخر ارتباط خدا با بازارهای مالی. اگر شما در این مارکت ضرر میدهی و سرمایه ات را از دست داده ای این چه ارتباطی با خدا دارد چرا خدا باید در بازارهای مالی دخالت کند چرا وقتی تو بدون مطالعه و بدون حد ضرر و بدون مدیریت سرمایه وارد این مارکت میشوی و ضرر می کنی خدا باید به تو کمک کند.

اگر خدا بخواهد به تو کمک کند باید بصورت سلسله وار خیلی از قوانین دیگر را نیز نقض کند مثلا اگر بی احتیاطی کردی در هنگام عبور از خیابان و به ماشینی برخورد کردی و پایت باید می شکست، نشکتد. و یا اگر مواظب سلامتی ات نبودی و پیوسته غذاهای چرب و پر کالری مصرف کردی دچار بیماری های قلبی و عروقی نشوی، و یا اگر در زمستان بدون پوشش مناسب بیرون رفتی سرما نخوری و و یا اگر چاقویی را در دست خود فروکردی خونی نیاید و هزاران مثال دیگر.

عزیزانم مشیت خداوند بر پایه ی قوانین بنا نهاده شده قوانینی که خودش وضع کرده….. لذا اگر در بازارهای مالی پای می نهید بدانید اینجا هم قوانین خاصی وجود دارد و بهتر است به جای متهم کردن خدا برای ضررهایتان و به جای انکار او کمی قواعد معامله گری را بیاموزید.

و اما نکته آخر: قرار نیست بشر در لحافی از پر غو قرار گیرد تا شاید هوس کند و خدا را دریابد بشر همواره در سختی ها و اسودگی ها و شرایط مختلف قرار می گیرد تا عیارش به واسطه تصمیماتی که می گیرد مشخص شود.

اثبات خدا کار راحتیست ولی بعد از آن صفات خدا اثبات می شود و بعد لزوم صفات خدا، دنیا و جهان ثانویه ای را طلب میکند (بحث معاد) و لذا به دنبال آن دیگر نمی توانید هر کاری که دلتان خواست انجام دهید از این رو خیلی ها حال و حوصله اثبات خدا را ندارند و ترجیح می دهند آزاد باشند.

7 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

  1. مهدی حرم دوست گفتند که :

    این کار شما که باعث امید و زیاد شدن اطلاعات هموطنان میشه قابل ستایش و تقدیره

    پاسخ
  2. محمد عسگری گفتند که :

    سلام. من عضو جدید هستم و اگه میشه راهنماییم کنید که به ترتیب از کدوم بخش و فایل شروع کنم.ممنون از لطفتون

    پاسخ
    • مدیر سایت گفتند که :

      سلام خدمت شما دوست عزیز

      پیشنهاد می کنیم در خبرنامه صفحه اول سایت عضو بشین و ایمیل های رایگان ما رو مطالعه کنید.
      در قدم بعدی از مطالب رایگان سایت استفاده کنید.

      با تشکر

      پاسخ
  3. نجمهa9 گفتند که :

    سلام
    حرفاتون قشنگ بود و تاثیرگذار
    اما بگیدچطورمیشه یک باور را تغییر داد
    آیاتکرارکلمات مثبت روی باورتاثیر میزاره؟

    پاسخ
    • مدیر سایت گفتند که :

      سلام

      یکی از تکه های پازل رسیدن به موفقیت و اهداف، عبارات تاکیدی هست.
      پیشنهاد می کنم در خبرنامه صفحه اول سایت ثبت نام کنین و به رایگان تکنیک های ویژه ما رو دریافت کنین.

      با تشکر

      پاسخ
  4. حسین گفتند که :

    خیلی نکات خوبی داشت . دست شما درد نکنه
    چند نفر از همکاران و آشنایانم در گران و ارزان شدن دلار در سال های قبل دچار این بی ایمانی شده بودن !

    پاسخ