Notifications
Clear all

ضمن عرض خوش آمد گویی، برای برخورداری از آموزش های استاد جاودانی و یا رزرو مشاوره خصوصی با استاد، در تلگرام عضو کانال @tajrobeVAzendegi شوید و یا در تلگرام با آیدی استاد به نشانی @ali_javdani در تماس باشید.

خلاقیت  

 

(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۹/۰۱/۱۳۹۸ ۶:۵۸ ق.ظ  

موضوع خلاقیت همواره موضوع جالب توجه و گیرا برای مردم بوده است، از یک طرف همه خلاقیت را ارزش و نوعی امتیاز می دانیم و از سوی دیگر مردم  در زمان خود رفتار مناسبی با افراد معمولا نداشته اند.

این امر شاید به دلیل خلاقیت و ویژگیهای غیر عادی و غیر معمولی خلاقیت باشد.

به راستی خلاقیت چیست و خلاق کیست؟


نقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۹/۰۱/۱۳۹۸ ۹:۴۵ ق.ظ  

فرزندانی که راه حل های جدید و مناسب پیدا میکنند، بچه های خلاق هستند. اما خلاقیت  الزاماهوش نیست. این دسته آدم‌ها بر خلاف ظاهرشان ذهن پیچیده ای دارند.

انها در پی راه حل های غیر معمول اند.

انان از ابراز عقاید و مفاهیم جدید لذت  می برند.

از اشتباه کردن هرگز نمی ترسند.

و به تمسخر کردن دیگران از اشتباهشان بی اعتنا هستند.

            مهم ترین تفاوتشان با سایر بچه ها تفکر متفاوت آنهاست!« تفکر واگرا»

 


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۱۵/۰۲/۱۳۹۸ ۶:۱۶ ق.ظ  

خود را با انجام تمرینات خلاقانه به‌چالش بکشید

۱. تست ۳۰ دایره را انجام دهید

این کار را می‌توانید سر کار و زمانی که کسل و خسته شده‌اید انجام دهید. با این کار، می‌توانید قدرت تفکر سریع و خلاقیت را دوباره به‌دست آورید. برای شروع، ۳۰ دایره روی کاغذ بکشید. سپس سعی کنید در یک دقیقه، تا جایی که می‌توانید دایره‌ها را به نقاشی‌های مختلف تبدیل کنید. این کار را بارها تکرار کنید و هر بار سعی کنید رکورد خود را بشکنید.

این تست به شما کمک می‌کند که خلاقیت خود را تقویت کنید، چون باعث می‌شود که ایده‌های جدید را در سر بپرورانید. این تست، شما را مجبور می‌کند که سریع‌تر فکر کنید و ایده‌های جدید را امتحان کنید؛ بدون اینکه از آنها صرف نظر کنید.


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۱۵/۰۲/۱۳۹۸ ۶:۲۳ ق.ظ  

۲- پیاده‌روی به‌غیر از همه‌ی فوایدی که برای سلامتی دارد، فرصتی ایجاد می‌کند که در آن می‌توانید به ایده‌های خود بیشتر فکر کنید و خود را با تفکر خلاق، درگیر کنید. علاوه‌براین، با محیط‌های جدید و طبیعت اطراف بیشتر در ارتباط خواهید بود که هر دوی آنها الهام‌بخش شما برای خلاقیت هستند. چند بار در هفته حداقل ۱۵ دقیقه برای پیاده‌روی وقت بگذارید و اگر ممکن است، هر روز این کار را انجام دهید.


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۱۵/۰۲/۱۳۹۸ ۶:۲۴ ق.ظ  

۳. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی برای استراحت و بازسازی ذهن، ضروری است. با این کار، خلاقیت ذهن‌تان آزاد می‌شود و در ضمن مغر انسان، هنگام خواب فعال است. درنتیجه، خوابیدن وقتی درحال فکر کردن به یک مسئله هستید باعث می‌شود که ایده‌های جدیدی در مورد راه‌حل‌های آن به ذهن‌تان برسد. سعی کنید برنامه‌ی منظمی برای خواب داشته باشید و ۸ تا ۹ ساعت در شبانه‌روز 


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۱۷/۰۲/۱۳۹۸ ۱۱:۳۸ ق.ظ  

توانایی روبرو شدن با چالش ها به روش های مختلف، حاصل داشتن هوش خلاق است. زمانیکه کودکان خلاقیت را در خود پرورش میدهند، یاد میگیرند به غرایز و توانایی های منحصر به فرد خود اعتماد کنند.

آنها نگرش مثبنی به روند حل مساله پیدا میکنند.  کودکان خلاق در بزرگسالی تبدیل به انسان هایی متکی به نفس و کاردان میشوند. و به همان اندازه از بسیاری از لذات زندگی استفاده میکنند.

توانایی خلاق بودن از مغز شگفت انگیز ما نشأت میگیرد، اما نه هر مغزی! خلاقیت را تنها میتوان از مغزی برداشت کرد که به اندازه ی کافی آبیاری و رسیدگی شده است. خلاقیت به وجود همزمان دو عامل بستگی دارد: ژنتیک، و وجود مادر و پدری که همیشه پاسخگو باشند و مشتاق پرورش و ایجاد انگیزه در کودکشان باشند.

با ایجاد این بستر مناسب، گل های خلاقیت در روح انسانی کودک شما شکوفه خواهند کرد.


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۱۷/۰۲/۱۳۹۸ ۱۱:۳۹ ق.ظ  
  • کنجکاوی و جستجوی کودک برای جواب را تشویق کنید. یکی از بهترین راه های پاسخ دادن به کودک این است که بگوییم: "من نمیدونم، بنظرت چجوری میتونیم جوابشو پیدا کنیم؟"
 
  • خلاقیت کودکتان را با تعداد زیادی عروسک های کارخانه ای سرکوب نکنید. در مقابل خریدن همه ی لوازمی که از آخرین فیلم ها و کارتون های کودکان به بازار می آید، مقاومت کنید تا خلاقیت آنها امکان رشد داشته باشد. عروسک ها خیلی خوبند، اما کودکان وقتی همه ی انواع لباس ها و لوازم بازی برایشان فراهم باشد از قوه ی تخیل و خلاقیتشان استفاده نمیکنند. ابزار های از پیش ساخته شده یا وسایل بازی از قبل سر هم شده فرصت فکر کردن را از کودک میگیرند.
  • به ایده ها و نظرهای مختلف احترام بگذارید. با گفتن: "خب این هم راه خوبی برای نگاه کردن به موضوع است." یا "چه ایده ی خوبی! من هیچوقت بهش فکر نکرده بودم. بیا امتحانش کنیم" تبادل ایده ها را تشویق کنید.

پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۱۷/۰۲/۱۳۹۸ ۱۱:۴۲ ق.ظ  

بازی هایی را انجام بدهید که میتوانند جواب های متفاوتی داشته باشند. سوال های " اگر ....چی؟" را در بازی بگنجانید. مثلا: "اگه بخوایم یه قلعه ی شنی بسازیم چی؟ چه کار کنیم تا ماسه ها بهتر به هم بچسبن؟" "اگه بخوایم روی قلعه رو طراحی کنیم چی؟ از چی میتونیم استفاده کنیم؟"

 

  • بازی های تخیلی با کلمات انجام دهید. برای مثال: اگر در ماه فرود بیاییم راه هایی برای خانه ساختن پیدا کنید. یا اینکه لیستی درست کنید از تمام کارهای واقعی و تخیلی که میشود با یک وسیله ی معمولی خانه انجام داد و از جواب های عجیب و غریب کودکان لذت ببرید. مثلا گلدانی که روی میز گذاشته شده است میتواند  کاپ قهرمانی یک ورزشکار باشد، میتواند کندوی عسل باشد، میتواند کوزه ی یک زن روستایی باشد، میتواند مشک دوغ یک قبیله ی بختیاری باشد، یا حتی یک سفینه ی فضایی باشد! و هزاران چیز دیگر که فقط خلاقیت محدود میتواند ما را از تصور منع کند.
  • بازی "یه کاری کن باور کنم" انجام دهید. شما و کودکتان به نوبت وانمود کنید که مثلا یک میمون هستید. یا حتی وانمود کنید یک وسیله یا ماشین هستید، مثلا ماشین چمن زنیريال یا دستگاه پاپ کورن ساز یه جاروبرقی هستید.

 


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۱۷/۰۲/۱۳۹۸ ۱۱:۴۳ ق.ظ  
  • ژیمناستیک ذهنی با کودکان دبستانی انجام دهید. بازی با کلمات یا پیدا کردن کلمات هم خانواده یا مترادف یا متضاد جزو ژیمناستیک ذهنی به حساب می آیند. همچنین مجبور کردن ذهن به پیدا کردن مشابهات در چیزهای مختلف، بازی جذابی خواهد بود، مثلا وقتی از کودک بخواهیم که بگوید ساعت و جغد در چه چیزهایی به هم شبیه هستند، ایده های خلاق به ذهن او خواهند رسید. یا اینکه از کودک بخواهیم هر آنچه که یک گربه و یک کامپیوتر در آن باهم اشتراک دارند را پیدا کند.

پاسخنقل‌قول