خداوند خیر مطلقه وبرای هیچ کس بد نمیخواهد

 

🌺و إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا کاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ ( یونس – ۱۰۷ )

و اگر خداوند (براى آزمایش یا هدف دیگر بخواهد) زیانى به تو برساند، جز خود او کسى توان برطرف کردن آن را ندارد و اگر براى تو خیرى بخواهد، هیچ کس مانع فضل او نخواهد شد. خیر را به هر کس از بندگانش که بخواهد مى‌رساند و او بس آمرزنده و مهربان است.

✅ دوستان عزیزم یه نکته ای که باید بهتون بگم و شما باید بهش توجه کنید اینه که اگه خیلی گذرا به آیات قرآن نگاه کنید نه تنها مفهوم دقیق اون آیه رو متوجه نمیشید بلکه ممکنه که اشتباه برداشت کنید!

و بجای اینکه اون آیه باعث هدایت و رستگاری شما بشه، برعکس باعث میشه که شما از مسیر اصلی منحرف بشین.

✔️ این آیه هم منظورش این نیست که خداوند هر موقع بخواد به تو خیر می رسونه و به هر کسی که خوشش نیاد ضرر می رسونه
نه!!!!
این کاملا اشتباهههههه

خداوند خیرِمطلقه و برای هیچ کس بد نمیخواد 😃

مگه میشه کسی رو که آفریده و به خودش احسنت گفته رو تنبیه کنه و به اون شر برسونه؟؟

⏹ اما قانون و سنت الهی هست که هر خیر و ضرری که به ما می رسه نتیجه افکار و باورهای ما هست
و این قانون تغییر ناپذیره

این‌که در برطرف کردن ضرر، تعبیر «إِلَّا هُوَ» آمده، امّا در برطرف کردن خیر نیامده، به خاطر اینه که خداوند ضررى رو که به انسان برسه برطرف مى‌کنه، امّا فضلى رو که به انسان برسه بر نمى‌داره، مگر اینکه اعمال ما اونو تغییر بده.

چنانکه در قرآن اومده : إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» یعنى تغییر نعمت، بستگى به عملکرد خود انسان داره. 👌

یعنی این جهان مثل آینه میمونه و عمل و فرکانس و روحیه و نگرش ما رو به خودمون بازتاب میده.

۱- خیر و شرّ تنها به دست قوانین خداست. «إِنْ یَمْسَسْکَ اللَّهُ بِضُرٍّ، یُرِدْکَ بِخَیْرٍ»

۲- هر تلخى و ضررى شرّ نیست، گاهى حوادث تلخ براى بیدارى فطرت یا آزمودن انسان است. «بِضُرٍّ» و نه «بَشِّرِ»

۳- مقصود خدا، خیر رساندن است. از این رو در مورد خیر، «یُرِدْکَ» و اراده به کار رفته و در ضرر، تعبیر «یَمْسَسْکَ» آمده است.

۴- خیرى که به انسان مى‌رسد، فضل الهى است، نه استحقاق انسان. «لِفَضْلِهِ»

۵- خواست خدا، بر اساس حکمت است و مشیّت‌هاى او در کنار حکیم بودن او معنى مى‌شود. «یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشاءُ».

 

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*