Notifications
Clear all

ضمن عرض خوش آمد گویی، برای برخورداری از آموزش های استاد جاودانی و یا رزرو مشاوره خصوصی با استاد، در تلگرام عضو کانال @tajrobeVAzendegi شوید و یا در تلگرام با آیدی استاد به نشانی @ali_javdani در تماس باشید.

وابستگی و استقلال  

 

(@kiana)
کاربر 5 ستاره
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 251
۰۵/۱۲/۱۳۹۷ ۷:۳۳ ق.ظ  

‍ انسانی که به‌شدت به پدر و مادر خود وابسته است ظرفیت عاشق شدن را ندارد و در هشت سالگیِ خود مانده است!!!

کودک بین هشت تا دوازده سالگی باید بند ناف روانی خود را ببُرد و به این نتیجه برسد که من بدون پدر و مادرم هم زنده ام و خوشم.

لطفاً فرزندان وابسته تربيت نكنيد ،مستقل بودن را از كودكي به فرزندتان آموزش دهيد...

 


نقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۰۷/۱۲/۱۳۹۷ ۵:۲۷ ق.ظ  
مسئولیت‌پذیری
 کودکان در نهایت روزی بزرگ خواهند شد پس به آن‌ها اجازه رشد بدهید. به آنها امکان دهید، کارهای کوچک را خودشان به تنهایی انجام دهند و موفقیت‌های هر چند ناچیز به دست آورند تا اعتماد به نفسشان پرورش یابد و مهارت‌های زندگی و توانایی‌های اجتماعی در آنها تقویت شود. اما یادآوری می‌کنم که انتظارهای شما باید متناسب با سن و توانایی‌های آنها باشد، در غیر این صورت به جای برنده شدن، بازنده بودن را به فرزند خود می‌آموزید.
 
🔵 به کودکان به جای تهدید به شکست، انگیزه تلاش بدهید.
 
گاهی والدین یا بزرگسالان ، تصور می‌کنند که با تهدید به شکست، سبب انگیزه ‌بخشیدن به فرزندشان میشوند !
ولی نه تنها انگیزه‌ای نمی‌دهند؛ بلکه امکان تمرین و تلاش را از کودک می‌گیرند.
 
👈 تعدادی از جملات اشتباه:
تو هیچی نمیشی !
اگر این‌طوری پیش بری، امیدی به آینده  نداشته باش !
اگر این جوری درس میخونی، اصلا ولش کن !
اصلا نخواستم، بده خودم انجام می‌دم!
اینطوری درس بخونی ؛ شاگرد آخر کلاسی !
 
این جملات اشتباه هستند زیرا:
جلوی تلاش و کوشش و خلاقیت فرد را می‌گیرد.
شخص در ذهنش مدام تکرار می‌کند ، پس می‌پذیرد که «من نمی‌توانم» !!! و هر بار با مسئله ‌ای برخورد کند ، می‌گوید مامان( بابا) راست می‌گفتند که من کم‌هوشم و نمی‌توانم !!!! 
 
به جای تهدید به شکست با کلام مثبت به کودکتان انگیزه تلاش بدهید.
👈 بگویید:
با تمرین همه چیز امکان پذیره.
تو تلاشت را بکن، ما هم کمکت می‌کنیم.
همه‌چی آسونه؛ اگه تمرین کنی.
 اگه تلاش کنی مطمئنم می تونی..
 
 
خوب است بدانید که بهترین نحوه برخورد با نوجوان این است که به او در امور مربوط به خودش مسئولیت بدهید، و نظارت شما بر رفت و آمد و کارهایش غیر مستقیم باشد و از جملات آمرانه و دستوری به او بپرهیزید و کارهایی که از او می خواهید به‌صورت پیشنهاد مطرح نمایید و این پیشنهادات همراه با دلیل باشند و سعی در قانع کردن او داشته باشید تا نوجوان از این مرحله حسّاس، به سلامت گذر نموده و بتواند به نحو مطلوب هویت‌یابی کند و خود را برای پذیرش نقش‌های آینده آماده کند و اعتماد به نفس و عزّت نفس خود را حفظ نماید.
 
‍ تکنیک های فرزندپروری
 
✅تکنیک نقش بازی کردن
بچه‌ها خیلی تو فرزندپروری می‌تونن کمک کنن. چه به‌عنوان وکیل مدافع، چه وقتی به‌ما یاد میدن، یعنی وقتی تکنیک یادم بده رو اجرا می‌کنیم. در واقع این تکنیک‌ها حالتهایی از نقش بازی کردنه. یک بار نقش وکیل مدافع رو بازی می‌کنن، یک بار نقش کسی رو که به مامان بابش یاد میده.
پس می‌تونن نقش‌های دیگه‌ای رو هم بازی کنن. مثلاً اینجا این دختر خانم نقش بابا رو بازی کرده.
 
بابا: دخترم، این چه وضعیه، خیلی نمره‌هات افت کرده.
دختر: بابا توروخدا اذیت نکنین.
بابا در حالیکه می‌خندد: خیلی خوب، اذیت نمی‌کنم اما باید یک فکری بکنیم، اصلاً بیا یه کار کنیم، تو بشو بابا، من دخترت، اگه الآن آماده نیستی شب این کار رو بکنیم.
دختر: آماده‌ام     ...... بابا در حالی‌که ادای دخترش رو درمیاره: من نمره‌هام خیلی بد شده، باباجون، میشه لطفاً تنبیه‌ام کنین؟
دختر با لحن بابا: دخترم نمره مهم نیست، باید ببینم چرا درس‌هات ضعیف شدن. شاید خانم معلمت رو دوس نداری؟ ..... بابا با لحن باباها: جدی میگی؟
بچه‌ها خیلی تکنیک نقش بازی کردن رو دوس دارن. پدر و مادرها هم همینطور.
 

 


پاسخنقل‌قول
(@mohammadrasul)
کاربر طلایی
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 654
۱۱/۱۲/۱۳۹۷ ۱۲:۲۹ ق.ظ  

فرزند رو از یک سنی به بعد باید مستقل بار آورد مثلا از سن پنج شش به نظرم باید از کوچیکترین کارها شروع کنیم که خودش به تنهایی انجام بده و اعتماد به تفسش رو بالا ببریم و کاری رو که به درستی انجام داد تشویقش کنیم و در کارهای سخت راهنمایی کنیم و غیر مستقیم کمک کنیم


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۷/۱۲/۱۳۹۷ ۲:۱۶ ق.ظ  

قبل از اینکه شما تصمیم گیری درست را فرا بگیرید باید مهارت های تصمیم گیری و اقدام برای تصمیم گیری را تمرین کنید. میتوانید با کار های روزانه خود شروع کنید و تصمیمات کوچک روزانه را تمرین کنید. با این تصمیمات شما دیگر اجازه نمی دهید که روزاتان همچون برگی در باد به هر سو که می خواهد بروید و روزتان را به همه حوادثش خودتان برای خودتان رقم بزنید. با برنامه های هفتگی و روزانه ان را تمرین کنید و پس از مدتی برای تصمیم های بزرگ تر اقدام کنید.


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۷/۱۲/۱۳۹۷ ۲:۲۱ ق.ظ  
مادر و پدر گرامی ابتدا شماتفکرات و عادات خود را به چالش بکشید👌💥👌
 
 

به انواع تفکرات و عقاید خود فکر کنید؟ به کار های که نا آگاهانه انجام می دهید و تا به حال به آن ها فکر نکرده اید نیز همچنین؟ چند درصد از کار های شما نا آگاهانه و از روی عادت است. شکی نیست که محیط و افراد دیگر با این وضعیت بر شما تاثیر پیش از حد گذاشته اند و شما یک دنباله رو و مقلد شده اید. دیگران اجازه تصمیم گیری و تفکر را از شما گرفته اند. زمان ان رسیده است که بر روی اندیشه ها و مواردی که صرفا از دیگران تقلید کرده اید تجدید نظر کنید. زمان ان رسیده است خودتان از خودتان تاثیر بپذیرید و واقعا خودتان باشید. تا فرزندتان را نیز بتوانید مستقل تربیت کنید.💐


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۷/۱۲/۱۳۹۷ ۲:۲۳ ق.ظ  

انچه در داشتن شخصیت مستقل مد نظر است  جدایی از دیگران نیست بلکه داشتن شخصیت محکم با اعتماد به نفس بالاست که برای انجام کار ها و یا رسیدن به اهداف مصمم است هرچند در این راه هوشمندانه از کمک دیگران استفاده کند.  شخصیتی که به خود و توانایی های خود ایمان دارد و اگر کمبودی در خود احساس می کند سریع برای رفع آن اقدام می کند و هیچ گاه بدون تلاش، دیگران را بهتر و بزرگ تر از خود نمی بیند. اگر به دنبال داشتن شخصیت قوی، محکم و البته با اراده هستید پس ناخواسته باید شخصیت مستقل خود را بسازید. در ادامه شاخصه هایی که از شما یک شخصیت مستقل می سازد را بررسی می کنیم.


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۷/۱۲/۱۳۹۷ ۲:۲۵ ق.ظ  

جرات در اینجا توانایی نه گفتن به مواردی است که باید نه بگوید و تا به حال قدرت آن را نداشتید. محکم بودن در اینجا ایستادگی در برابر گفته ها و تفکراتی است که قبل تر با دانش و اطلاع کامل گرفته شده اند و حال منطقا قابل دفاع هستند.

 


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۷/۱۲/۱۳۹۷ ۲:۲۸ ق.ظ  

اگر به دنبال شخصیت مستقل هستید باید والدین عزیز شما اول خودتون کم کم با اهنگ ها، فیلم ها، دوستان و بازی هایی که شما را به انزوا و تنهایی می کشند خدا حافظی کنید و از آن ها فاصله بگیرید.خیالتان راحت، هیچ کس توجهی به انزوا و این حالت دِپ شما نمی کند. چیزی که برای دیگران قابل توجه و ملموس است موفقیت است. کافیست ذره ای به موفقیت برسید و آن زمان است که در مرکز توجه دیگران قرار می گیرید. از جای خود بلند شوید و ازتمامی مواردی که غیر از موارد رسیدن شمابه اهدافتان است فاصله بگیرید. شروع به مطالعه کنید و حواستان را جمع کنید که زمان زیادی باقی نمانده است. باید زودتر دست به کار شوید.

اول خود را بسازید آنگاه فرزند دلبندتان از شما تاثیر می پذیرد.🌸

 

پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۷/۱۲/۱۳۹۷ ۲:۳۴ ق.ظ  

 تا زمانی که کودک معنای وابستگی را متوجه نمی‌شود، خانواده‌ها به ویژه مادران در این زمینه هیچ نگرانی ندارند. به محض اینکه کودک راه رفتن با کمک بزرگترها را یاد می‌گیرد کم کم وابستگی به مادر بیشتر می‌شود تا جایی که حتی در سنین مهدکودک و مدرسه این مشکل خود را پر رنگ‌تر نشان می‌دهد. مادران همواره دنبال راهکاری هستند تا این وابستگی را در کودک خود کاهش دهند و استقلال را جایگزینش کنند.

مادران جوان و کم سن و سال البته مشکل بیشتری با این عادت کودک‌شان دارند. آنها در نهایت از سایر مادران برای کم کردن میزان وابستگی کودک کمک می‌گیرند و دست آخر این شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های روانشناسی هست که راهنمایی‌های لازم را به مادران جوان ارائه می‌دهد.

اما مادر موفق‌تر، مادری است که پیش از شروع سن وابستگی کودک، مهارت‌های لازم را برای کاهش این میل شدید کودکانه بداند و خود را در مقابل عمل انجام شده، قرار ندهد.

برای از بین بردن جدایی، چند راهکار خیلی ساده می‌تواند به کودکان برای دوری از خانواده کمک کند ،پس اگر نمیدانند از یک روانشناس و بک مشاوره عالی راهنمایی بگیرید.👌


پاسخنقل‌قول