Notifications
Clear all

ضمن عرض خوش آمد گویی، برای برخورداری از آموزش های استاد جاودانی و یا رزرو مشاوره خصوصی با استاد، در تلگرام عضو کانال @tajrobeVAzendegi شوید و یا در تلگرام با آیدی استاد به نشانی @ali_javdani در تماس باشید.

محبت کردن  

 

(@safora69)
کاربر 5 ستاره
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 426
۲۶/۰۱/۱۳۹۸ ۶:۳۱ ب.ظ  

سلام 

محبت من به دیگران همیشه توقع روایجادکرده وتابه امروزبلدنبودم تعادل رورعایت کنم تامیام محبتم روکمی کمترکنم ازهرسمت کلی موردانتقادقرارمیگیرم وگناهکارمیشم کسی میتونه راهنماییم کنه؟

 


نقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۷/۰۱/۱۳۹۸ ۵:۴۲ ق.ظ  

سفارش امام صادق علیه السلام:

به رفیقان دیرین و نجیب بچسب و از هر تازه به دوران رسیده که پیمان و امن و تعهد و میثاقی نمیشناسد بپرهیز و از واثق مردم در نزد خود حذر کن که ممکن است روزی دشمن شود.

☘️اصول کافی/جلد۶/ص۴۹۳


fatemeh67 پسندید
پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۸/۰۱/۱۳۹۸ ۱:۲۸ ق.ظ  

علل سه گانه محبت ورزی انسان

اساس فعالیت های انسان حب اوست به خود و هر آنچه می تواند برایش لذت آور و تعالی بخش باشد. علت های سه گانه کشش قلبی انسان به مهر و محبت عبارتند از:

1. لذت: این احساس، از اصلی ترین عوامل ایجادکننده دوستی و محبت است که شامل لذت های جسمانی، مثل علاقه به چهره ای زیبا و لذت های غیرجسمانی، مانند علاقه مندی به مطالعه در موضوعی خاص می شود.

2. منفعت: انسان موجودی است با نیازهای مادی و معنوی که می کوشد بنابر مصلحت حیاتش، به آنچه در آن خیر و محبتی بر رفع نیازهایش احساس می کند جذب شود، محبتی که به خاطر سودخواهی و رفع نیازها شکل می گیرد.

3. سنخیت: بیشتر دوستی ها به دلیل سنخیت در ابعاد جسمی، روانی و معنوی بین انسان هاست. تشابه در انگیزه ها، رفتارها، گرایش ها، نگرش ها، فضیلت ها و... مهم ترین عامل پیوند و محبت میان افراد است.

مولوی در مثنوی به اُنسی که بین دو حیوان با ظاهری متفاوت و فقط به واسطه شباهت در یک خصوصیت ایجاد شده، اشاره کرده است:

آن حکیمی گفت دیدم هم تکی در بیابان زاغ را با لک لکی
در عجب ماندم بجستم حالشان تا چه قدر مشترک یابم نشان
چون شدم نزدیک و من حیران و دنگ خود بدیدم هر دو تا بودند لنگ

مولوی


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۲۸/۰۱/۱۳۹۸ ۱:۳۲ ق.ظ  

محبت دو گونه است: محبت صادق و محبت کاذب. محبت صادق، آن است که انسان دلداده کمالی حقیقی شود، مانند: محبت به ارزش ها و عشق به خداوند. چنین محبتی دو طرفه است، چرا که روشنایی وجود محبوب، طرف مقابل را جذب می کند. محبت کاذب، آن است که انسان نقص را کمال پندارد و به زیبایی بی اساس و دروغین گرایش یابد، مانند دل بستن به اموری که ناپایدارند و با تعالی روح مغایرت دارند که دل بستگی به مال، حب دنیا و شهرت و مقام، لذت های جنسی و... از این جمله اند.

نظامی گنجوی در پایان داستان لیلی و مجنون می گوید:

لیلی در اواخر عمر بیمار شد و طراوتش از بین رفت. او به مادرش وصیت کرد: پیام مرا به مجنون برسان و به او بگو اگر خواستی محبوبی برگزینی، دوستی مانند من مگیر که با یک تب، همه طراوتش را از دست بدهد و با یک بیماری، همه نشاط او فرو بنشیند، دوستی را انتخاب کن که زوال پذیر نباشد.

هر صورت دلکش که ترا روی نمود خواهد فلکش ز دور چشم تو ربود
رو دل به کسی نه که در اطوار وجود بودست همیشه با تو خواهد بود

عمر خیام


fatemeh67 پسندید
پاسخنقل‌قول
(@safora69)
کاربر 5 ستاره
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 426
۲۸/۰۱/۱۳۹۸ ۱۰:۵۶ ق.ظ  

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🤔


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۰۲/۰۲/۱۳۹۸ ۲:۱۷ ب.ظ  
🌷والقیت علیک محبه منی و لتصنع علی عینی🌷
و محبتی از خودم بر تو افکندم تا در برابر دیدگان من، ساخته شوی.«طه/ ایه۳۹»
 
🍃محبت ، که ریشه ی اصلی شجره ی اخلاق و فضیلت و مایه ی اساسی سجایای انسانی است، احساس مطبوع و دلپذیری است در مقام اشتیاق به لقای محبوب و یکی از نیرومندترین قدرت های محرک بشر است، در تمام مظاهر گوناگون زندگی مهر و محبت نه تنها وسیله ی سازش انسان ها در سطح خانواده و کشور است، بلکه آن نیروی شگفت می تواند موجبات صلح و صفا، سازگاری و تفاهم، امنیت و آسایش را برای همه ی ملل و اقوام فراهم سازد.
☘️امام باقر (ع) راه کسب محبت را چنین بیان کردند☘️
😊شادمانی  نیکو و گشاده رویی در برخورد های اجتماعی، مایه جلب محبت مردم و قرب به خداوند است
✍🏼کلمه محبت در قرآن مجید«۱» تکرار و از ریشه ی آن ۹۵ کلمه استعمال شده و مشتقات آن ۲۶ کلمه است

 


پاسخنقل‌قول
(@zzzz)
سوپر درخشان
عضو شده: 5 سال قبل
ارسال‌ها: 1555
۰۲/۰۲/۱۳۹۸ ۲:۵۹ ب.ظ  

در انتخاب محبوب، شناخت دقیق آن برای دل سپردنی واقعی بسیار مهم است که همانا معرفت درونی انسان به هستی را نشان می دهد و با رسیدن به معرفتی کامل از محبوب، عشق و محبت به یار فزونی می یابد و در سراسر وجود فرد رخنه می کند. در حدیث قدسی است که خداوند می فرماید:

 

 

 

آن کس که مرا طلب کند، مرا می یابد و آن کس که مرا یافت، من را می شناسد و آن کس که مرا شناخت، من را دوست می دارد و آن کس که مرا دوست داشت، به من عشق می ورزد و آن کس که به من عشق ورزید، من نیز به او عشق می ورزم و آن کس که من به او عشق ورزیدم، او را می کشم و آن کس را که من بکشم، خون بهای او بر من واجب است و آن کس که خون بهایش بر من واجب شد، پس خود من خون بهای او هستم.


پاسخنقل‌قول