ویژگی برتر انسان مؤمن

به نام رب و الله یکتا 🌹

#تغییر_امروز_من

من از امروز تصمیم میگیرم که برای رسیدن به سلامت جسمی و روحی و رفتاری، کار زیر رو به عادت دایمی خودم و خانوادم تبدیل کنم 😍👇

➖➖➖➖➖

وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ( مومنون / ۳ )

و مومنان کسانی هستند که از لغو و بیهودگی روی گردانند

✅ و از امروز تصمیم میگیرم که ” چرت و پرت دوست نباشم! ”

دوستان خوبم، در سوره “مومنون” خداوند ویژگی های مومنان واقعی که رستگار خواهند شد رو با ما در میان میذاره و یکی از ویژگی های افراد مومن واقعی، پرهیز از هر چیز لغو و بیهوده و چرت و پرت هست

و به قدری این موضوع مهم هست که بین نماز و زکات و به عنوان دومین ویژگی اصلی مومنین واقعی ازش یاد شده

و دو تا آیتم و لغت اصلی رو در این آیه میبینیم … یکی ش “لغو” و یکی ش هم ” معرضون ”

معنی لغو چیه؟ یعنی هر چیز بیهوده و به درد نخور که نه تنها منجر به رشد و سعادتمندی ما نمیشه، بلکه بیشتر ما رو اذیت می کنه و ما رو عقب میبره و حالمون رو بد می کنه و اتفاقات بد رو برای ما رقم میزنه

مثلا؟

مثلا بحث های سیاسی یا اقتصادی به درد نخور با همسر یا خانواده … مثلا غیبت … قضاوت کردن بقیه … مقایسه کردن حتی تو ذهن مون … حرص خوردن … افکار منفی … برچسب منفی زدن ها … نشست و برخواست با آدم های منفی و هر صحبتی با چنین افرادی … افراط در خوردن و آشامیدن و پرخوری و ریخت و پاش و اسراف … غر زدن … نا امیدی و هر چیزی که چرت و پرت محسوب میشه و فقط باعث میشه که ما از مسیر رشد عقب بمونیم چه به واسطه افکار خودمون چه به واسطه افراد دیگه

و “معرضون” یعنی چی؟ یعنی اعراض می کنن … اعراض یعنی چی؟ یعنی بی توجهی می کنن … یعنی به حساب نمیارن … یعنی روی برمیگردانن

یعنی از هر کس و هر چیز و هر جا و هر جمع و هر سخنی که باعث احساس بد بشه و به نفع رشد و سعادت ما نباشه، باید اعراض کنیم و روی برگردانیم و در اون جمع و اون بحث ها شرکت نکنیم.

➖➖➖➖➖

– مطالب صرفا نظرات و تجربیات شخصی هستند و من پزشک نیستم –

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

🌛و اما رسیدیم به پایان تایم کاری امروزمون و #ارزیابی_امشب_من 🌜

اگه بخواهیم یه نگاهی به دنیای کنونی مون و اتفاقاتش داشته باشیم شاید بشه گفت ما در دنیایی محصور شدیم که درصد بالایی از ماجرا هاش و اتفاقاتش لغو و بیهوده هستن و بدتر از اون اینکه اکثر مردم درگیر این بیهودگی ها و پوچی ها هستند….

از تلویزیون و اینستا و تلگرام و بطور کلی فضای مجازی و تفریحات و معاشرت ها بگیر تا افکار و اندیشه ها و واگویه های ذهنی اشخاص ، گاهی اوقات انسان رو درگیر پوچ دوستی و باری به هر جهت بودن ، میکنه..

البته و صد البته هر چیزی به خودی خود بد نیست و میشه هزاران استفاده مفید ازشون داشت، اما مسئله اینجاست که خیلی از انسانها استفاده درست و بهینه و مدیریت و تشخیص مفید غیرمفید رو بلد نیستن..

و وای به روزی که انسان مدیریت رو بلد نباشه و اسیر هیچ ها و پوچ ها بشه و فریب زرق و برق هایی رو بخوره که فقط عمر و لحظات باارزش زندگی رو به یغما می برن…

انسان چرت و پرت دوست تعادل رو بلد نیست، مدیریت رو بلد نیست، مهربونی و هم نوع دوستی و امیدوار بودن و نظم و قناعت و بطور کلی شاد بودن و لذت واقعی از زندگی بردن رو هم دست و پا شکسته بلده..

این افراد یک عمر در جا میزنن و همش به حال روز این و اون غبطه می خورن…

گاهی حسادت میکنن، مقایسه میکنن ، غصه میخورن و اگه از دستشون بر بیاد از زیرآب زنی و انرژی منفی دادن به این و اون هم کوتاهی نمیکنن..

و دلیل اصلی این افکار و رفتارهای اشتباه هم اینه که اونها معنی اصلی زندگی و جداسازی ارزش ها از بی ارزش های پیرامونشون رو یاد ندارن و اونقدر غرق در لغو ها و بیهوده ها شدن که دیگه فرصتی برای فکر کردن به اینکه کی هستن و لایق چی هستن و می خوان در زندگی به کجا برسن ، ندارن…

چیزهایی که در زندگی خودم رو باهاشون سرگرم می کنم و روزگارم رو باهاشون میگذرونم چقدر به من کمک می کنن تا حس و حالم خوب و روبه راه باشه؟

علایق من ،تفریحات من و سرگرمی های من چقدر واقعی و مفید هستند؟! اصلاً در مسیر رشد و پیشرفت من قرار دارن و بهم در رسیدن به حال خوب کمک میکنن؟!

هم صحبت های من و افکار من باعث میشن که ارزش وجودی من رو به بالا حرکت کنه یا پایین؟!

مدیریت و تشخیص مفید از غیر مفید رو بلدم؟!

و اگه ارزیابی من از خودم و زندگیم اینجوریه که من هم اسیر لغو ها و بیهوده ها هستم ، اعراض کردن رو بلدم و به فکر آموزش و رشد و پیشرفت خودم هستم؟!!

با احترام
علی جاودانی

 

 

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*