معنی لعن ونفرین

 

⬅️ ببینید دوستان خوبم باید بدونیم که «لعن» غیر از «سب» و دشنام است؛

چنان که در قرآن می خوانیم:

«وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِینَ یدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَیسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَیرِ عِلْمٍ کَذَلِکَ زَینَّا لِکُلِّ أُمَّه عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَی رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَینَبِّئُهُم بِمَا کَانُواْ یعْمَلُونَ

و به آنهایی که غیر خدا را می خوانند، دشنام مدهید که آنان از روی دشمنی [و] نادانی، خدا را دشنام خواهند داد. این گونه برای هر امتی، کردارشان را آراستیم؛ آن گاه بازگشت آنان به سوی پروردگارشان خواهد بود و ایشان را از آن چه انجام می دادند، آگاه خواهد ساخت».

☑️ همچنین امام علی علیه السلام هنگامی که در جنگ صفین، لشکریانش در مقابل دشنام های لشکریان معاویه، زبان به دشنام آنان گشودند، آنان را از دشنام منع کرد و فرمود: «من خوش ندارم شما دشنام دهنده باشید»

✅ از این رو، لازم است از هرگونه دشنام، کلمات ناسزا و رفتارهای افراطی و توهین آمیز، خودداری شود.

حالا برای پاسخ به این ابهام، ابتدا باید معنای لعن را بدانیم تا روشن بشه که آیا لعن کردن و نفرین کردن ناسزاگویی محسوب میشه، یا خیر؟

⭕️ لعن در لغت، به معنای دور بودن از رحمت الهی می باشد. ( یعنی همون قانون خدا برای افراد کافر و مشرک و بد ) و چنانچه در کتب لغت آمده است: لعن، دوری و طرد شدن از خیر است ( این بخش خیلی مهم هست و همه ابهامات رو برای دوستانی که حداقل سمینارها رو گرفتن برطرف می کنه )

🔴 و گفته شده است: لعن، دور شدن از خداست و فرمایش خدای متعال که می فرماید: بلکه لعنت کرد خداوند ایشان را به سبب کفرشان، یعنی دور کرد ایشان را از خود. ( یعنی اشاره و تاکید به قانون و مکانیزم عملکرد سیستم آفرینش، نه اشاره به حرص خوردن و عصبی شدن و ناتوانی خدا و ائمه و بزرگان در برابر دشمنان و کافرین )

✔️ و معنی لعین: طرد شده و دور شده. هر کسی را که خدا او را لعنت کرده است، پس به تحقیق او را از رحمت خویش دور کرده و مستحق عذاب دانسته است.

لعن به معنای عذاب کردن نیز آمده است. بنابراین اگر دشمنان اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) را لعن می کنیم، در واقع، دور بودن از رحمت خدا را برای آنان طلب می کنیم و این ناسزاگویی نیست، بلکه نوعی تشفی دل و ابراز انزجار از کسانی است که دشمن دوستان ما هستند

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*