فوائد روزه گرفتن

✅ چرا روزه گرفتن واجب است؟ نفع ش چیه به جز گشنگی و تشنگی؟
– علی جاودانی –

ببینین دوستان خوبم، در ویس نماز (داخل سمینار آنالیز قرآن) توضیح دادم که همه واجبات صرفا به خاطر منفعت رسوندن به خود ما هست و نه خدا نه پیامبر نه هیچ کس دیگه ای نفعی از انجام واجبات دینی ما ( مثل حجاب و نماز و روزه و زکات و انفاق و … ) نمیبرن.

✔️ حالا خیلی ها صرف اینکه خداوند دستورات دینی مثل نماز و روزه رو واجب کرده رو قبول ندارن و دوست دارن که اول فلسفه و حکمت این فرایض رو بدونن و بعدش با جون و دل انجامشون بدن (و البته که رسیدن به درک و مفهوم و فلسفه هر چیزی، باعث رشد ما میشه)

و اما آیا واقعا روزه داری فقط به خاطر اینه که حال و روز فقرا رو درک کنیم؟ فقط گشنگی و تشنگی بکشیم و بدونیم که افراد فقیر چجوری هستن و بعدش بریم به اونا کمک کنیم و انفاق کنیم؟ یا در فاصله بین سحری تا افطار گرسنه بمونیم ولی سر افطار چنان پدری از معده مون در بیاریم که کل فقرا در درک ش عاجز بمونن؟ 😏

بیایین یه سری به قرآن بزنیم … سوره بقره آیه ۱۸۳ رو باز کنین :

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

ای اهل ایمان، بر شما هم روزه واجب گردید چنانکه امم گذشته را فرض شده بود، و این دستور برای آن است که پاک و پرهیزکار شوید.

👈 بله … نکته مهم همین لعلکم تتقون هست … علت تقوا و پرهیزکاری ما هست و بس

ببینید دوستان، خیلی جاها در قرآن وقتی که بحث روزه رو میاره، جاهایی هست که ما اشتباه کردیم و خدا به واسطه روزه گرفتن، می خواد ما رو جریمه کنه و تغییر مون بده.

هر جایی که مثلا یه قسم خوردیم و قسم مون رو شکستیم میگه برو فلان میزان روزه بگیر
یا مثلا چند روز رو عمدی روزه نگرفتیم، میگه برو دوبل ش رو روزه بگیر

☑️ و قطعا خدا با ما پدر کشتگی نداره و ما رو نیافریده که عذاب مون بده و اراده خداوند برای ما، آسونی هست ( اینم در سمینار آنالیز قران توضیح دادم )

پس کافیه یکم دقت کنیم تا متوجه بشیم که روزه صرفا برای تنبیه و جریمه نیست، بلکه روزه جاهایی تاکید و واجب شده که به وضوح ضعف در اراده ما وجود داشته … و این روزه ها صرفا به خاطر خودسازی و رشد ما و تقویت اراده و غلبه بر هوای نفس و قوی شدن ما هست. 😍

خدا میگه حالا که این خطا رو کردی و این ضعیف بازی رو درآوردی و نتونستی خودت رو نگهداری، باید با روزه خودسازی کنی و هر سال یک ماه تمرین قوی شدن برای هر کسی که می خواد در میدان رشد باقی بمونه، قطعا لازم هست. 😃

خداوند میفرماید: یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام

یعنی ای کسانی که ایمان اوردید … خودتون ایمان آوردین کسی شما رو مجبور نکرده، حالا که ایمان آوردین و در این مسیر قرار گرفتین، روزه برای شما واجب شد.

🔹 و بهتره بدونیم که مومن یکی از اسم های خداوند هست یعنی مرکز امنیت و هر کس امنیت میخواد باید بره به سمت خدا و مومن کسی هست که در امنیت کامل هست و امنیت صورت نمیگیره مگر با تقوا.

کلمه “کتب” در آیه فوق یعنی واجب گشت خداوند نمیگه چون من واجب کردم مجبوری بگیری تا جونت در بیاد، بلکه خیلی مهربانانه میگه واجب شد یعنی شما که راه ایمان رو انتخاب کردی ایمان شما ایجاب میکنه که روزه بگیری … تو که میخوای هم خودت هم دیگران از دستت در امان باشن و میخوای مومن باشی و رشد کنی، باید بتونی خودت رو مهار کنی.

✅ مثلا کسی که ادعا میکنه ورزشکار هست ایجاب میکنه روزی چند ساعت تمرین کنه نه اینکه کسی اون رو مجبور کنه، بلکه لازمه تبدیل شدن به یک ورزشکار ماهر این هست که شما روزی چند ساعت تمرین و ورزش کنید.

و “صیام” هم در اصل یعنی نبایدها و نبایدها هم انجام ندادنش سخت هست و نیاز به نیروی مهار نفس داره.

✔️ در واقع این یک قانون هست که خداوند داره به ما یاد میده که اگه نیاز به تغییر و رشد و سعادتمندی در این دنیا و آخرت داری، راهش مهار نفس و خودسازی هست.

حالا هر کس ادعا میکنه مومن هست اینم راهش “کما کتب علی الذین من قبلکم”. خدا میگه این روزه واجب شده برای شما همانطور که برای کسانی که قبل ازشما هم بودند واجب شد یعنی تمرین مهار نفس برای نسل های قبل هم بوده برای ملت هایی که خواستند خودشون رو مهار کنند و خودشون رو بسازند.🤨

خب حالا ما با این روزه گرفتن و به عبارت دیگه انجام ندادن نباید ها قراره به چی برسیم؟ هدف چی هست؟🧐

لعلکم تتقون تا به تقوا برسی … تقوا یعنی ترمز … یعنی کنترل کردن خودمون. اگه شما سوار ماشین باشی و ترمز نداشته باشه چه اتفاقی می افته؟ به احتمال زیاد تصادف میکنید و هم به خودتون ضرر میزنید هم به دیگران.

✅ پس اگه تقوا نداشته باشی و نفست ترمز نداشته باشه یا خودت در امنیت نیستی یا دیگران و نمی تونی به رشد واقعی برسی.

دوستان خوبم روزه برای هر امت و ملتی بوده و هدف این بوده که ما به امنیت برسیم و امنیت بدون ترمز امکان نداره. تازه خداوند میگه این تمرین فقط چند روزه … کسی هم که واقعا نمیتونه و مریضه یا مسافره میتونه بعد این تمرین خود سازی رو انجام بده و خداوند برای ما آسونی رو اراده کرده و نمیخواد ما به سختی بیفتیم.

✔️ اگه دقت کنید در زمانی که روزه هستیم خداوند حلال ترین چیزهایی که ما در روزهای عادی انجام میدادیم رو برای ما حرام میکنه و میخواد ما به خودسازی برسیم بدون هیچ اجباری و همچنین تمرین برای انجام ندادن حرام ها مثل غیبت و حسد و کینه و استرس و افکار منفی و مقایسه و کبر و ریا و …

و این روزه در ماه رمضان قرار گرفته چرا؟ چون قران که برنامه خودسازی هست در این ماه نازل شده و شما با یاد اوری این برنامه و قوانینش میتونید در مسیر درست قرار بگیرید.

و چند تا از تدابیر لازم برای ماه رمضان 👇

👈۱-کسانی که با گرفتن روزه دچار معده درد می شوند موقع سحر مقداری ترنجبین و خاکشیر مخلوط کنند و بخورند و موقع افطار یک لیوان عرق نعناع با نبات یا عسل میل کنند

👈۲-سعی کنید یک ساعت بعد از سحری بخوابید و بلافاصله بعد از خوردن سحری نخوابید

👈۳-دیابتی ها اصولا مشکلی برای روزه داری ندارند ولی کسانی که مشکل کلیوی دارند با مجوز پزشک و بررسی حال خودشون روزه بگیرند

👈۴-سعی کنید حتما در وعده سحری از خورشت استفاده کنید مثل خورشت کدو و یا خورشت الو یا خورشت بامیه

👈۵-در وعده سحری به هیچ وجه ماهی یا غذاهای خیلی چرب نخورید

👈۶-اگر می خواهید دهانتان کمتر طی روزه داری بو بگیرد دهان خود را بعد از مسواک موقع سحر با اب ونمک بشویید

👈۷-در وعده افطار سعی کنید افطار را با خرما و یک استکان آب + گلاب گرم شده باز کنید

👈۸-برای افراد لاغر وعده سحری واجب هست و باید حتما خورده شود

👈۹-نان و پنیر و سبزی در راس افطار نباشد برای معده مضر است بهتر است افطار را با سوپ یا فرنی گرم یا حلوای ارد گندم بخورید

👈۱۰-سعی کنید از زولبیا بامیه که از شیرینی جات مصنوعی درست شده اند استفاده نکنید

👈۱۱-افراد روزه داری که کلیه شان زمینه سنگ سازی دارد باید موقع سحر یک استکان عرق خارشتر بخورند

👈۱۲-در وعده سحری به هیچ وجه ماست نخورید

👈۱۳-سعی کنید حداقل در این ماه از روغن کنجد و زیتون استفاده کنید.

و یادتون باشه که آب ولرم مایل به گرم موقع افطار:

۱ ) کبد را شستشو می دهد
۲) دهان را خوشبو می سازد
۳) دندانها را محکم میکند
۴) باعث تقویت چشم میگردد
۵) معده را شستشو میدهد
۶) آرام کننده رگهای به هیجان آمده است
۷) صفرا را می برد
۸) بلغم را برطرف می کند
۹) حرارت معده را فرو می نشاند
۰۱) سردرد را آرامش می بخشد.

التماس دعا و با آرزوی بهترین ها برای شما عزیزان در ماه زیبای خودسازی💪

 

0 پاسخ ها

نظر بدهید

مایل به ملحق شدن به بحث هستید ؟
تمایل به کمک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*